Aktualności
Materiały metodyczne do serii „Przeszłość i dziś”
Szanowni Państwo Nauczyciele Poloniści
Nauczycieli, którzy pracują z programem i podręcznikami „Przeszłość i dziś”, zachęcamy do korzystania z bogatych materiałów metodycznych opracowanych do poprzedzającej je serii „Przeszłość to dziś”. Materiały te pomagają kształcić umiejętności zgodne z podstawą programową wprowadzoną Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r., Dz.U. 2018 poz. 467, wspierają Państwa pracę: kształcenie umiejętności czytania i interpretowania dzieł literackich oraz innych tekstów kultury oraz tworzenia tekstów własnych. Uwzględniają utwory literackie zgodne z nową podstawą programową, w tym zamieszczone w podręcznikach „Przeszłość i dziś” – a także poszerzające ich ofertę.
Będziemy sukcesywnie zamieszczać informacje o materiałach, które można i warto funkcjonalnie wykorzystywać w pracy dydaktycznej, pracując z podręcznikami „Przeszłość i dziś” przeznaczonymi dla kolejnych etapów nauki w liceum i technikum.
Obecnie zachęcamy do wykorzystywania w pierwszej klasie szkoły ponadpodstawowej lekcji multimedialnych dostępnych w zasobie Klubu Nauczciela.
Wyszukiwanie w zakładce: KATALOG / TYP PUBLIKACJI
Nauczanie interaktywne: Lekcje multimedialne
Są one wartościowe poznawczo i metodycznie – a także atrakcyjne dla uczniów, gdyż m.in. doskonalą różne obszary umiejętności polonistycznych, poszerzają treści nauczania m.in. o konteksty, w jakich odczytywane są utwory literackie, a także wzbogacają lekcje polskiego o elementy multimedialności i uczą samodzielnej pracy.
- Świat starożytny. Apokalipsa św. Jana
- Świat starożytny. Biblia
- Świat starożytny. Teatr antycznej Grecji
- Średniowiecze. Alegoryzm
- Średniowiecze. Śmierć i zaświaty
- Renesans. Bóg i człowiek renesansu
- Renesans. Styl romanski i gotycki
- Barok. Język barokowej poezji
Z serią „Przeszłość i dziś” kompatybilne są również następujące materiały – odpowiadające programowi klasy I.
Nauczanie interaktywne: Gry edukacyjne
- Poszukiwanie św. Graala
- Porównanie obrazu klasycznego i antyklasycznego
- Pomniki nieśmiertelnej sławy
- Renesansowe wyobrażenie Boga
Nauczanie interaktywne: Interpretacje dzieł sztuki
- Czytamy dzieła sztuki. Od starożytności do średniowiecza
(prawie wszystkie opracowane tam dzieła są również w podręcznikach PiD do klasy I).
Użyteczne będą również (w klasie I) sprawdziany ze znajomości lektur
Testy: Z treści lektur
- Antygona
- Dzieje Tristana i Izoldy
- Przemyślny szlachcic Don Kichot
- Hamlet
- Makbet
Testy: ewaluacyjne
- Podróże literackie. Sprawdziany i odpowiedzi
Opracowano tu testy, które mogą zostać wykorzystane jako sprawdziany wiedzy i umiejętności bądź jako materiał do lekcji syntezujących i poszerzających właściwe partie materiału programowego (np. do pracy samodzielnej w domu lub zespołowej na lekcji). Nieliczne zadania wymagają znajomości utworów literackich i innych tekstów kultury, a także sporadycznie - terminów, które nie zostały zamieszczone w podręczniku „Przeszłość i dziś” dla klasy I. Nauczyciel może je pominąć lub potraktować jako elementy fakultatywne, poszerzające program.
W zasobach Wydawnictwa STENTOR znajdują się wartościowe publikacje autorstwa wybitnych specjalistów z różnych dziedzin, adekwatne do różnych obszarów polonistyki szkolnej zgodnej z programem klasy I (w zakresie podstawowym i rozszerzonym). Należą do nich m.in. książki
- Galeria. Sztuka patrzenia Marii Poprzęckiej
- Kochankowie z masakrą w tle Marii Poprzęckiej
- Prawie wszystko o Biblii Anny Świderkówny
Zachęcamy również do sięgnięcia po przykładowe scenariusze pokazujące, jak można wykorzystać tego typu publikacje w realizacji programu „Przeszłość i dziś” i wiązać je z materiałem podręczników (oczywiście, niektóre tytuły lektur wymienianych w tych scenariuszach wymagają weryfikacji).
Metodyka: Scenariusze lekcji o sztuce
- Między pragnieniem ziemskich rozkoszy a obsesją marności
- Niepokoje renesansowe burzą nam obraz epoki
Zespół Wydawnictwa STENTOR