Wszystkie zasoby serwisu
Te materiały możesz pobrać.
Tych materiałów nie możesz pobrać. Są one dostępne tylko dla zarejestrowanych w Klubie nauczycieli, którzy potwierdzą, że uczą wskazanego przedmiotu w określonym typie szkoły z podręczników Wydawnictwa STENTOR. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Regulaminie Klubu
Filozofia
Gimnazjum
Archiwum – Gimnazjum
- Beata Jesionek-Biskupska, Sławomir Jacek ŻurekAequitas sequitur legem, czyli o potrzebie prawa w życiu człowieka. Scenariusz odwołuje się do tekstów zamieszczonych w podręczniku Ścieżki Europy. Źródła naszej cywilizacji
- Hanna DiduszkoEdukacja filozoficzna w gimnazjum. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami lekcji i kartami pracy
- Beata Jesionek-Biskupska, Sławomir Jacek ŻurekSpotkanie z Platonem, czyli o sztuce zadawania pytań i konstruowaniu definicji. Scenariusz odwołuje się do tekstów zamieszczonych w podręczniku Ścieżki Europy. Źródła naszej cywilizacji
Historia
Liceum i technikum
Arkusze maturalne – dla poziomu podstawowego
- Urszula WysockaArkusz maturalny nr 1
- Urszula WysockaArkusz maturalny nr 2
- Dorota JasikArkusz maturalny nr 3
Arkusze maturalne – dla poziomu rozszerzonego
- Dorota JasikArkusz maturalny nr 1
- Urszula WysockaArkusz maturalny nr 2
- Urszula WysockaArkusz maturalny nr 3
Materiały pomocnicze – Analizy prac historycznych
- Roman TusiewiczPrzedstaw okoliczności i znaczenie koronacji Piastów
- Roman TusiewiczScharakteryzuj przemiany na wsi polskiej w epoce średniowiecznej
- Roman TusiewiczScharakteryzuj rywalizację dwóch uniwersalizmów, papieskiego i cesarskiego, o prymat w średniowiecznej Europie
Materiały pomocnicze – Konspekty prac historycznych
- Małgorzata Grabowska„Z oświecenia my wszyscy” – analiza znaczenia epoki
- Małgorzata GrabowskaGranice Polski w XX w.: historyczne, sprawiedliwe, wymuszone, narzucone
- Roman TusiewiczInflanty w polityce mocarstw w XVI–XVIII w.
- Lucyna KujawaKozacy a Rzeczpospolita w XVI–XVII w.
- Roman TusiewiczNa przykładzie Niemiec i Włoch omów procesy zjednoczeniowe w XIX w. Wskaż podobieństwa i różnice
- Roman TusiewiczPrzedstaw przyczyny i proces jednoczenia Polski w XIII i XIV w.
- Małgorzata Grabowska„Samodzielnie czy razem” rozważania na podstawie unii polsko-węgierskiej, polsko-litewskiej i polsko-saskiej
- Roman TusiewiczUnie Królestwa Polskiego w okresie nowożytnym
- Lucyna KujawaWalka o dominium maris Baltici w XVI w.
Materiały pomocnicze – Rysunki, diagramy, wykresy, schematy
- Bitwa nad Bzurą
- Głowy państwa i premierzy II RP
- Główne partie i stronnictwa polityczne II Rzeczypospolitej
- Polska scena polityczna w latach 1989–2005
- Produkcja zbrojeniowa w latach 1940–1943 państw osi i aliantów (w mld dolarów; według wartości dolara z 1944 roku)
- Produkt krajowy brutto Stanów Zjednoczonych w latach 1927–1941
- Tablica Władza w karykaturze
- Ustrój Rzeczypospolitej według konstytucji kwietniowej
- Ustrój Rzeczypospolitej według konstytucji marcowej
- Wyniki wyborów do sejmu w Polsce w 1922 roku
- Wyniki wyborów do sejmu w Polsce w 1930 roku
- Wyniki wyborów do sejmu w Polsce w 1991 roku
- Wyniki wyborów do sejmu w Polsce w 1993 roku
- Wyniki wyborów do sejmu w Polsce w 1997 roku
- Wyniki wyborów do sejmu w Polsce w 2001 roku
- Wyniki wyborów do sejmu w Polsce w 2005 roku
Metodyka – Bloki powtórzeniowe
- Grzegorz SzczepańskiKu współczesności. Dzieje najnowsze 1918–2006. Blok powtórzeniowy z podręcznika nr 1
- Grzegorz SzczepańskiKu współczesności. Dzieje najnowsze 1918–2006. Blok powtórzeniowy z podręcznika nr 2
- Grzegorz SzczepańskiKu współczesności. Dzieje najnowsze 1918–2006. Blok powtórzeniowy z podręcznika nr 3
- Grzegorz SzczepańskiKu współczesności. Dzieje najnowsze 1918–2006. Blok powtórzeniowy z podręcznika nr 4
- Grzegorz SzczepańskiKu współczesności. Dzieje najnowsze 1918–2006. Blok powtórzeniowy z podręcznika nr 5
- Grzegorz SzczepańskiKu współczesności. Dzieje najnowsze 1918–2006. Blok powtórzeniowy z podręcznika nr 6
Metodyka – Plany wynikowe i rozkłady materiału
- Anna WołodźkoPlan realizacji materiału w klasie I liceum i technikum na podstawie programu Poznać przeszłość, zrozumieć dziś (plan wynikowy dwustopniowy)
- Anna WołodźkoPlan realizacji materiału w klasie II liceum i technikum na podstawie programu Poznać przeszłość, zrozumieć dziś (plan wynikowy dwustopniowy)
- Anna WołodźkoPlan realizacji materiału w klasie III liceum i technikum na podstawie programu Poznać przeszłość, zrozumieć dziś (plan wynikowy dwustopniowy)
- Maria PacholskaWynikowy plan nauczania historii w I klasie szkoły ponadgimnazjalnej do podręcznika Ku współczesności. Dzieje najnowsze 1918–2006 – wersja WORD
- Maria PacholskaWynikowy plan nauczania historii w I klasie szkoły ponadgimnazjalnej do podręcznika Ku współczesności. Dzieje najnowsze 1918–2006 – wersja PDF
- Łukasz KusiakWynikowy plan nauczania historii w II klasie szkoły ponadgimnazjalnej do podręcznika Poznać przeszłość, zrozumieć dziś. Nowożytność – wersja WORD
- Łukasz KusiakWynikowy plan nauczania historii w II klasie szkoły ponadgimnazjalnej do podręcznika Poznać przeszłość, zrozumieć dziś. Nowożytność – wersja PDF
- Łukasz KusiakWynikowy plan nauczania historii w II klasie szkoły ponadgimnazjalnej do podręcznika Poznać przeszłość, zrozumieć dziś. Starożytność, średniowiecze – wersja WORD
- Łukasz KusiakWynikowy plan nauczania historii w II klasie szkoły ponadgimnazjalnej do podręcznika Poznać przeszłość, zrozumieć dziś. Starożytność, średniowiecze – wersja PDF
- Łukasz KusiakWynikowy plan nauczania historii w III klasie szkoły ponadgimnazjalnej do podręcznika Poznać przeszłość, zrozumieć dziś. Dzieje najnowsze. Klasa III, część 2 – wersja WORD
- Łukasz KusiakWynikowy plan nauczania historii w III klasie szkoły ponadgimnazjalnej do podręcznika Poznać przeszłość, zrozumieć dziś. Dzieje najnowsze. Klasa III, część 2 – wersja PDF
- Łukasz KusiakWynikowy plan nauczania historii w III klasie szkoły ponadgimnazjalnej do podręcznika Poznać przeszłość, zrozumieć dziś. XIX wiek. Klasa III, część 1 – wersja WORD
- Łukasz KusiakWynikowy plan nauczania historii w III klasie szkoły ponadgimnazjalnej do podręcznika Poznać przeszłość, zrozumieć dziś. XIX wiek. Klasa III, część 1 – wersja PDF
Metodyka – Programy nauczania
- Hanna DiduszkoEdukacja filozoficzna w gimnazjum. Program nauczania
- Grzegorz SzczepańskiKu współczesności. Dzieje najnowsze 1918–2006. Program nauczania historii w I klasie szkoły ponadgimnazjalnej – wersja PDF
- Grzegorz SzczepańskiKu współczesności. Dzieje najnowsze 1918–2006. Program nauczania historii w I klasie szkoły ponadgimnazjalnej – wersja WORD
- Grzegorz SzczepańskiPoznać przeszłość, zrozumieć dziś. Program nauczania historii w II i III klasie szkoły ponadgimnazjalnej – wersja PDF
- Grzegorz SzczepańskiPoznać przeszłość, zrozumieć dziś. Program nauczania historii w II i III klasie szkoły ponadgimnazjalnej – wersja WORD
Metodyka – Przewodniki metodyczne do podręczników
- Hanna DiduszkoEdukacja filozoficzna w gimnazjum. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami lekcji i kartami pracy
Metodyka – Scenariusze lekcji do podręczników
- Łukasz KusiakKu współczesności. Dzieje najnowsze 1918–2006. Karty pracy do scenariuszy lekcji
- Łukasz KusiakKu współczesności. Dzieje najnowsze 1918–2006. Scenariusze wybranych lekcji
- Łukasz KusiakPoznać przeszłość, zrozumieć dziś. Dzieje najnowsze 1918–2006. Karty pracy i załączniki do scenariuszy
- Łukasz KusiakPoznać przeszłość, zrozumieć dziś. Dzieje najnowsze 1918–2006. Scenariusze wybranych lekcji
- Łukasz KusiakPoznać przeszłość, zrozumieć dziś. Nowożytność. Karty pracy i załączniki do scenariuszy
- Łukasz KusiakPoznać przeszłość, zrozumieć dziś. Nowożytność. Scenariusze wybranych lekcji
- Łukasz KusiakPoznać przeszłość, zrozumieć dziś. Starożytność, średniowiecze. Karty pracy i załączniki do scenariuszy
- Łukasz KusiakPoznać przeszłość, zrozumieć dziś. Starożytność, średniowiecze. Scenariusze wybranych lekcji
- Łukasz KusiakPoznać przeszłość, zrozumieć dziś. XIX wiek. Karty pracy i załączniki do scenariuszy
- Łukasz KusiakPoznać przeszłość, zrozumieć dziś. XIX wiek. Scenariusze wybranych lekcji
Metodyka – Scenariusze lekcji do tablic
- Joanna PiłatScenariusz warsztatów dla nauczycieli – prezentacja i wykorzystanie tablicy „Władza w karykaturze” (wersja POWERPOINT)
- Joanna PiłatScenariusz warsztatów dla nauczycieli – prezentacja i wykorzystanie tablicy „Władza w karykaturze” (wersja WORD)
Metodyka – Scenariusze lekcji z multimediami
- Agnieszka UcińskaEuropa Środkowa on-line. Scenariusz lekcji zawierający propozycje wykorzystania zasobów internetu
Metodyka – Sprawdziany
- Łukasz KusiakKu współczesności. Dzieje najnowsze 1918–2006. Klucze odpowiedzi do wszystkich sprawdzianów
- Łukasz KusiakKu współczesności. Dzieje najnowsze 1918–2006. Sprawdzian końcowy
- Łukasz KusiakKu współczesności. Dzieje najnowsze 1918–2006. Sprawdzian powtórzeniowy nr 1
- Łukasz KusiakKu współczesności. Dzieje najnowsze 1918–2006. Sprawdzian powtórzeniowy nr 2
- Łukasz KusiakKu współczesności. Dzieje najnowsze 1918–2006. Sprawdzian powtórzeniowy nr 3
- Łukasz KusiakKu współczesności. Dzieje najnowsze 1918–2006. Sprawdzian powtórzeniowy nr 4
- Łukasz KusiakKu współczesności. Dzieje najnowsze 1918–2006. Sprawdzian powtórzeniowy nr 5
- Łukasz KusiakKu współczesności. Dzieje najnowsze 1918–2006. Sprawdzian powtórzeniowy nr 6
- Łukasz KusiakKu współczesności. Dzieje najnowsze 1918–2006. Sprawdzian semestralny. Semestr I
- Łukasz KusiakKu współczesności. Dzieje najnowsze 1918–2006. Sprawdzian semestralny. Semestr II
- Łukasz KusiakPoznać przeszłość, zrozumieć dziś. Nowożytność. Klucz odpowiedzi do sprawdzianów 1-5
- Łukasz KusiakPoznać przeszłość, zrozumieć dziś. Nowożytność. Sprawdziany 1-5
- Łukasz KusiakPoznać przeszłość, zrozumieć dziś. Starożytność, średniowiecze. Klucz odpowiedzi do sprawdzianów 1-4
- Łukasz KusiakPoznać przeszłość, zrozumieć dziś. Starożytność, średniowiecze. Sprawdziany 1-4
- Łukasz KusiakPoznać przeszłość, zrozumieć dziś. XIX wiek. Klucz odpowiedzi do sprawdzianów 1-4
- Łukasz KusiakPoznać przeszłość, zrozumieć dziś. XIX wiek. Sprawdziany 1-4
Nauczanie interaktywne – Mapy z podręczników do historii
- Starożytność. Bitwa pod Kannami (216 r. p.n.e.)
- Starożytność. Cywilizacje Mezopotamii w II i I tysiącleciu p.n.e.
- Starożytność. Cywilizacje starożytne (III–II tysiąclecie p.n.e.)
- Starożytność. Druga i trzecia wojna punicka
- Starożytność. Egipt w II i I tysiącleciu p.n.e.
- Starożytność. Grecja w II tysiącleciu p.n.e. i w okresie wieków ciemnych
- Starożytność. Imperium perskie w VI w. p.n.e.
- Starożytność. Państwa hellenistyczne w 1. poł. III w. p.n.e.
- Starożytność. Podboje Aleksandra Wielkiego
- Starożytność. Podboje Rzymu od III w. p.n.e. do II w. n.e.
- Starożytność. Podboje Rzymu w Italii do połowy III w. p.n.e.
- Starożytność. Półwysep Apeniński ok. 500 r. p.n.e.
- Starożytność. Starożytny Kanaan
- Starożytność. Wielka kolonizacja grecka (VIII–VI w. p.n.e.)
- Starożytność. Wojna peloponeska (431–404 p.n.e.)
- Starożytność. Wojny Greków z Persami (500–479 p.n.e.)
- Średniowiecze. Anglia i Francja w XII–XIII w.
- Średniowiecze. Bitwa pod Grunwaldem (15 VII 1410 r.)
- Średniowiecze. Brytania we wczesnym średniowieczu
- Średniowiecze. Cesarstwo za panowania dynastii saskiej
- Średniowiecze. Ekspansja terytorialna Litwy w XIII–XV w.
- Średniowiecze. Ekspansja turecka w Europie w XIV–XV w.
- Średniowiecze. Europa Środkowa w XIV–XV w.
- Średniowiecze. Europa w połowie XV w.
- Średniowiecze. Imperium Karola Wielkiego
- Średniowiecze. Italia w 1. poł. XV w.
- Średniowiecze. Kolonizacja na prawie niemieckim w XIII–XIV w.
- Średniowiecze. Królestwo Przemysła II (1295–1296)
- Średniowiecze. Krucjaty. Państwa krzyżowców w Lewancie
- Średniowiecze. Najazdy Normanów (wikingów) w VIII–XI w. Państwa normańskie w Europie
- Średniowiecze. Państwa barbarzyńskie w VI w.
- Średniowiecze. Państwo Wielkomorawskie
- Średniowiecze. Podboje Arabów w VII–IX w.
- Średniowiecze. Podział państwa Karolingów po traktacie w Verdun (843 r.)
- Średniowiecze. Podział Polski po śmierci Bolesława Krzywoustego (1138 r.)
- Średniowiecze. Polska i Litwa w XV w.
- Średniowiecze. Polska Kazimierza Wielkiego
- Średniowiecze. Polska Władysława Łokietka
- Średniowiecze. Polska za Bolesława Chrobrego
- Średniowiecze. Polska za Kazimierza Odnowiciela
- Średniowiecze. Polska, Czechy i Węgry w 1000 r.
- Średniowiecze. Regiony Polski w XII–XIII w.
- Średniowiecze. Rekonkwista i państwa Półwyspu Iberyjskiego w XII–XV w.
- Średniowiecze. Rozprzestrzenianie się chrześcijaństwa w Europie do XI w.
- Średniowiecze. Rozwój terytorialny państwa moskiewskiego w XIV–XV w.
- Średniowiecze. Słowiańszczyzna w IX i 1. poł. X w.
- Średniowiecze. Wędrówki ludów w IV–V w. Podział cesarstwa rzymskiego na zachodnie i wschodnie
- Średniowiecze. Wielka wojna z zakonem krzyżackim (1409–1411)
- Średniowiecze. Wojna stuletnia
- Średniowiecze. Wojna trzynastoletnia – etap I
- Średniowiecze. Wojna trzynastoletnia – etap II
- Średniowiecze. Wybrane zabytki sztuki romańskiej i gotyckiej w Polsce
- Średniowiecze. Ziemie polskie w czasach Henryków śląskich i Konrada Mazowieckiego
- Dzieje najnowsze. Bliski Wschód w latach 1948–1973. Wojna sześciodniowa i wojna Jom Kippur
- Dzieje najnowsze. Dekolonizacja Afryki i Azji
- Dzieje najnowsze. Działania wojenne w Europie i Afryce do 1943 roku
- Dzieje najnowsze. Działania wojenne w Europie i Afryce w latach 1943–1945
- Dzieje najnowsze. Europa po 1989 roku. NATO i UE
- Dzieje najnowsze. Europa po I wojnie światowej
- Dzieje najnowsze. Europa po II wojnie światowej
- Dzieje najnowsze. Gospodarka II Rzeczypospolitej
- Dzieje najnowsze. II wojna światowa na Dalekim Wschodzie
- Dzieje najnowsze. Integracja Europy Zachodniej w latach zimnej wojny
- Dzieje najnowsze. Kampania wrześniowa
- Dzieje najnowsze. Łagry radzieckie po 1939 roku
- Dzieje najnowsze. Narodziny II Rzeczypospolitej
- Dzieje najnowsze. NATO i Układ Warszawski – układ sił w okresie zimnej wojny
- Dzieje najnowsze. Niemcy po II wojnie światowej
- Dzieje najnowsze. Początki demokracji ludowej w krajach Europy Środkowo-Wschodniej
- Dzieje najnowsze. Polska po II wojnie światowej
- Dzieje najnowsze. Rozpad Jugosławii
- Dzieje najnowsze. Rozpad ZSRR
- Dzieje najnowsze. Rzeczpospolita w czasie okupacji
- Dzieje najnowsze. Sojusze i układy Rzeczypospolitej w okresie międzywojennym
- Dzieje najnowsze. Struktura narodowościowa i wyznaniowa II RP
- Dzieje najnowsze. „Wielkie Niemcy” w 1942 roku
- Dzieje najnowsze. Wojna polsko-bolszewicka
- Dzieje najnowsze. Wybrane konflikty zimnowojenne na świecie
Nauczanie interaktywne – „Taki był świat” – materiały do historii
- Kosmiczny wyścig
- Na przełomie wieków – postęp cywilizacyjny i globalizacja
- Na przełomie wieków – wpływ postępu na człowieka i jego środowisko
- Nauka w służbie wojny
- Polskie Siły Zbrojne na Zachodzie
- Powstanie warszawskie
- Technika i kultura masowa w dwudziestoleciu międzywojennym
- USA w latach 50. i 60. oraz Kościół katolicki w powojennym świecie
- Zagrożenie nuklearne
- Życie na Zachodzie
- Życie w PRL na początku lat 80. XX wieku
- Życie w PRL w latach 60. XX wieku
- Życie w PRL w latach 70. XX wieku
Teksty źródłowe – Dzieje najnowsze
- Gospodarka II Rzeczypospolitej
- Konferencje międzynarodowe
- Koniec epoki Gomułki
- Konstytucje II Rzeczpospolitej
- Konstytucje PRL
- Liga Narodów i traktat mniejszościowy
- Początki II Rzeczpospolitej
- Stosunki II Rzeczypospolitej z Litwą
Testy – progowe
- Joanna PiłatTest progowy po III klasie gimnazjum
Testy – sprawdzające
- Wojciech KalwatTest do epoki starożytnej
- Wojciech KalwatTest do epoki średniowiecza
Historia i społeczeństwo
Liceum i technikum
Metodyka – Plany wynikowe i rozkłady materiału
- Łukasz KusiakWynikowy plan nauczania historii i społeczeństa w II i III klasie szkoły ponadgimnazjalnej do podręcznika Dziedzictwo epok. Gospodarka – wersja WORD
- Łukasz KusiakWynikowy plan nauczania historii i społeczeństa w II i III klasie szkoły ponadgimnazjalnej do podręcznika Dziedzictwo epok. Gospodarka – wersja PDF
- Łukasz KusiakWynikowy plan nauczania historii i społeczeństa w II i III klasie szkoły ponadgimnazjalnej do podręcznika Dziedzictwo epok. Wojna i wojskowość – wersja WORD
- Łukasz KusiakWynikowy plan nauczania historii i społeczeństa w II i III klasie szkoły ponadgimnazjalnej do podręcznika Dziedzictwo epok. Wojna i wojskowość – wersja PDF
Metodyka – Programy nauczania
- Grzegorz SzymanowskiDziedzictwo epok. Program nauczania historii i społeczeństwa w II i III klasie szkoły ponadgimnazjalnej – wersja PDF
- Grzegorz SzymanowskiDziedzictwo epok. Program nauczania historii i społeczeństwa w II i III klasie szkoły ponadgimnazjalnej – wersja WORD
Metodyka – Scenariusze lekcji do podręczników
- Łukasz KusiakDziedzictwo epok. Gospodarka. Karty pracy do scenariuszy lekcji
- Łukasz KusiakDziedzictwo epok. Gospodarka. Scenariusze wybranych lekcji
- Łukasz KusiakDziedzictwo epok. Wojskowość. Karty pracy do scenariuszy lekcji
- Łukasz KusiakDziedzictwo epok. Wojskowość. Scenariusze wybranych lekcji
Metodyka – Sprawdziany
- Łukasz KusiakDziedzictwo epok. Gospodarka. Klucze odpowiedzi do sprawdzianów
- Łukasz KusiakDziedzictwo epok. Gospodarka. Sprawdzian powtórzeniowy nr 1
- Łukasz KusiakDziedzictwo epok. Gospodarka. Sprawdzian powtórzeniowy nr 2
- Łukasz KusiakDziedzictwo epok. Gospodarka. Sprawdzian powtórzeniowy nr 3
- Łukasz KusiakDziedzictwo epok. Gospodarka. Sprawdzian semestralny
- Łukasz KusiakDziedzictwo epok. Wojskowość. Klucze odpowiedzi do sprawdzianów
- Łukasz KusiakDziedzictwo epok. Wojskowość. Sprawdzian powtórzeniowy nr 1
- Łukasz KusiakDziedzictwo epok. Wojskowość. Sprawdzian powtórzeniowy nr 2
- Łukasz KusiakDziedzictwo epok. Wojskowość. Sprawdzian powtórzeniowy nr 3
- Łukasz KusiakDziedzictwo epok. Wojskowość. Sprawdzian semestralny
Język polski
Szkoła podstawowa
Archiwum – Szkoła_podstawowa
- Teresa MichałkiewiczO to chodzi! Program nauczania języka polskiego dla klas 4–6 – wersja DOC
- Teresa MichałkiewiczO to chodzi! Program nauczania języka polskiego dla klas 4–6 – wersja PDF
- Karina MuchaO to chodzi! Rozkład materiału i plan wynikowy z propozycjami indywidualizacji. Klasa IV szkoły podstawowej – wersja DOC
- Marzena OlędzkaO to chodzi! Rozkład materiału i plan wynikowy z propozycjami indywidualizacji. Klasa V szkoły podstawowej, część 1 – wersja DOC
- Marzena OlędzkaO to chodzi! Rozkład materiału i plan wynikowy z propozycjami indywidualizacji. Klasa V szkoły podstawowej, część 2 – wersja DOC
- Marzena OlędzkaO to chodzi! Rozkład materiału i plan wynikowy z propozycjami indywidualizacji. Klasa VI szkoły podstawowej, część 1 – wersja DOC
- Marzena OlędzkaO to chodzi! Rozkład materiału i plan wynikowy z propozycjami indywidualizacji. Klasa VI szkoły podstawowej, część 2 – wersja DOC
- Hanna DiduszkoScenariusz dla szkoły podstawowej z wykorzystaniem książki Małgorzaty Kondej „Sejf z milionem w środku, czyli bestseller III b”
- Teresa MichałkiewiczTest ewaluacyjny do podręcznika O to chodzi! dla klasy 4, część 1, rozdział 1, wraz z modelem odpowiedzi
- Teresa MichałkiewiczTest ewaluacyjny do podręcznika O to chodzi! dla klasy 4, część 1, rozdział 2, wraz z modelem odpowiedzi
- Teresa MichałkiewiczTest ewaluacyjny do podręcznika O to chodzi! dla klasy 4, część 1, rozdział 3, wraz z modelem odpowiedzi
- Teresa MichałkiewiczTest ewaluacyjny do podręcznika O to chodzi! dla klasy 4, część 1, rozdział 4, wraz z modelem odpowiedzi
- Teresa MichałkiewiczTest ewaluacyjny do podręcznika O to chodzi! dla klasy 4, część 1, rozdział 5, wraz z modelem odpowiedzi
- Teresa MichałkiewiczTest ewaluacyjny do podręcznika O to chodzi! dla klasy 4, część 1, rozdział 6, wraz z modelem odpowiedzi
- Emilia Janyst-KlupaTest ewaluacyjny do podręcznika O to chodzi! dla klasy 4, część 2, rozdział 10, wraz z modelem odpowiedzi
- Emilia Janyst-KlupaTest ewaluacyjny do podręcznika O to chodzi! dla klasy 4, część 2, rozdział 11, wraz z modelem odpowiedzi
- Teresa MichałkiewiczTest ewaluacyjny do podręcznika O to chodzi! dla klasy 4, część 2, rozdział 7, wraz z modelem odpowiedzi
- Teresa MichałkiewiczTest ewaluacyjny do podręcznika O to chodzi! dla klasy 4, część 2, rozdział 8, wraz z modelem odpowiedzi
- Emilia Janyst-KlupaTest ewaluacyjny do podręcznika O to chodzi! dla klasy 4, część 2, rozdział 9, wraz z modelem odpowiedzi
- Emilia Janyst-KlupaTest ewaluacyjny do podręcznika O to chodzi! dla klasy 5, część 1, rozdział 1, wraz z modelem odpowiedzi
- Emilia Janyst-KlupaTest ewaluacyjny do podręcznika O to chodzi! dla klasy 5, część 1, rozdział 2, wraz z modelem odpowiedzi
- Emilia Janyst-KlupaTest ewaluacyjny do podręcznika O to chodzi! dla klasy 5, część 1, rozdział 3, wraz z modelem odpowiedzi
- Emilia Janyst-KlupaTest ewaluacyjny do podręcznika O to chodzi! dla klasy 5, część 1, rozdział 4, wraz z modelem odpowiedzi
- Emilia Janyst-KlupaTest ewaluacyjny do podręcznika O to chodzi! dla klasy 5, część 1, rozdział 5, wraz z modelem odpowiedzi
- Emilia Janyst-KlupaTest ewaluacyjny do podręcznika O to chodzi! dla klasy 5, część 1, rozdział 6, wraz z modelem odpowiedzi
- Emilia Janyst-KlupaTest ewaluacyjny do podręcznika O to chodzi! dla klasy 5, część 2, rozdział 10, wraz z modelem odpowiedzi
- Emilia Janyst-KlupaTest ewaluacyjny do podręcznika O to chodzi! dla klasy 5, część 2, rozdział 11, wraz z modelem odpowiedzi
- Emilia Janyst-KlupaTest ewaluacyjny do podręcznika O to chodzi! dla klasy 5, część 2, rozdział 7, wraz z modelem odpowiedzi
- Emilia Janyst-KlupaTest ewaluacyjny do podręcznika O to chodzi! dla klasy 5, część 2, rozdział 8, wraz z modelem odpowiedzi
- Emilia Janyst-KlupaTest ewaluacyjny do podręcznika O to chodzi! dla klasy 5, część 2, rozdział 9, wraz z modelem odpowiedzi
- Teresa MichałkiewiczTest progowy nr 1 dla klasy IV szkoły podstawowej wraz z modelem odpowiedzi
- Teresa MichałkiewiczTest progowy nr 2 dla klasy IV szkoły podstawowej wraz z modelem odpowiedzi
Gimnazjum
Archiwum – Gimnazjum
- Beata Jesionek-Biskupska, Sławomir Jacek ŻurekJak budować porozumienie w Europie? Scenariusz odwołuje się do tekstów zamieszczonych w podręczniku Ścieżki Europy. Źródła naszej cywilizacji
- Teresa Kosyra-Cieślak, Teresa Marciszuk, Krzysztof Biedrzycki, Aneta ZałazińskaJest tyle do powiedzenia! Program nauczania języka polskiego w gimnazjum – wersja PDF
- Teresa Kosyra-CieślakJest tyle do powiedzenia! Rozkład materiału i plan wynikowy. Klasa 1 – wersja PDF
- Teresa Kosyra-CieślakJest tyle do powiedzenia! Rozkład materiału i plan wynikowy. Klasa 1 – wersja WORD
- Teresa Kosyra-CieślakJest tyle do powiedzenia! Rozkład materiału i plan wynikowy. Klasa 2 – wersja PDF
- Teresa Kosyra-CieślakJest tyle do powiedzenia! Rozkład materiału i plan wynikowy. Klasa 2 – wersja WORD
- Teresa Kosyra-CieślakJest tyle do powiedzenia! Rozkład materiału i plan wynikowy. Klasa 3 – wersja PDF
- Teresa Kosyra-CieślakJest tyle do powiedzenia! Rozkład materiału i plan wynikowy. Klasa 3 – wersja WORD
- Maria BIERNACKA-DRABIKJest tyle do powiedzenia! Testy progowe (test nr 1)
- Beata Jesionek-Biskupska, Sławomir Jacek ŻurekPielgrzymowanie metaforą ludzkiego życia. Scenariusz odwołuje się do tekstów zamieszczonych w podręczniku Ścieżki Europy. Źródła naszej cywilizacji
- Beata Jesionek-Biskupska, Sławomir Jacek ŻurekSpotkanie z Platonem, czyli o sztuce zadawania pytań i konstruowaniu definicji. Scenariusz odwołuje się do tekstów zamieszczonych w podręczniku Ścieżki Europy. Źródła naszej cywilizacji
- Marlena DerlukiewiczTest ewaluacyjny do podręcznika Jest tyle do powiedzenia! dla klasy 1, część 1, rozdział 1, wraz z kluczem i kartoteką
- Marlena DerlukiewiczTest ewaluacyjny do podręcznika Jest tyle do powiedzenia! dla klasy 1, część 1, rozdział 2, wraz z kluczem i kartoteką
- Marlena DerlukiewiczTest ewaluacyjny do podręcznika Jest tyle do powiedzenia! dla klasy 1, część 1, rozdział 3, wraz z kluczem i kartoteką
- Marlena DerlukiewiczTest ewaluacyjny do podręcznika Jest tyle do powiedzenia! dla klasy 1, część 1, rozdział 4, wraz z kluczem i kartoteką
- Marlena DerlukiewiczTest ewaluacyjny do podręcznika Jest tyle do powiedzenia! dla klasy 1, część 1, rozdział 5, wraz z kluczem i kartoteką
- Barbara Janik-Płocińska, Ewa Pawlic-RafałowskaTest ewaluacyjny do podręcznika Jest tyle do powiedzenia! dla klasy 1, część 2, rozdział 6, wraz z kluczem i kartoteką
- Barbara Janik-Płocińska, Ewa Pawlic-RafałowskaTest ewaluacyjny do podręcznika Jest tyle do powiedzenia! dla klasy 1, część 2, rozdział 7, wraz z kluczem i kartoteką
- Barbara Janik-Płocińska, Ewa Pawlic-RafałowskaTest ewaluacyjny do podręcznika Jest tyle do powiedzenia! dla klasy 1, część 2, rozdział 8, wraz z kluczem i kartoteką
- Barbara Janik-Płocińska, Ewa Pawlic-RafałowskaTest ewaluacyjny do podręcznika Jest tyle do powiedzenia! dla klasy 1, część 2, rozdział 9, wraz z kluczem i kartoteką
- Barbara Janik-Płocińska, Ewa Pawlic-RafałowskaTest ewaluacyjny do podręcznika Jest tyle do powiedzenia! dla klasy 1, część 2, rozdział 10, wraz z kluczem i kartoteką
- Marlena DerlukiewiczTest ewaluacyjny do podręcznika Jest tyle do powiedzenia! dla klasy 2, część 1, rozdział 1, wraz z kluczem i kartoteką
- Marlena DerlukiewiczTest ewaluacyjny do podręcznika Jest tyle do powiedzenia! dla klasy 2, część 1, rozdział 2, wraz z kluczem i kartoteką
- Marlena DerlukiewiczTest ewaluacyjny do podręcznika Jest tyle do powiedzenia! dla klasy 2, część 1, rozdział 3, wraz z kluczem i kartoteką
- Marlena DerlukiewiczTest ewaluacyjny do podręcznika Jest tyle do powiedzenia! dla klasy 2, część 1, rozdział 4, wraz z kluczem i kartoteką
- Marlena DerlukiewiczTest ewaluacyjny do podręcznika Jest tyle do powiedzenia! dla klasy 2, część 1, rozdział 5, wraz z kluczem i kartoteką
- Barbara Janik-Płocińska, Ewa Pawlic-RafałowskaTest ewaluacyjny do podręcznika Jest tyle do powiedzenia! dla klasy 2, część 2, rozdział 6, wraz z kluczem i kartoteką
- Barbara Janik-Płocińska, Ewa Pawlic-RafałowskaTest ewaluacyjny do podręcznika Jest tyle do powiedzenia! dla klasy 2, część 2, rozdział 7, wraz z kluczem i kartoteką
- Barbara Janik-Płocińska, Ewa Pawlic-RafałowskaTest ewaluacyjny do podręcznika Jest tyle do powiedzenia! dla klasy 2, część 2, rozdział 8, wraz z kluczem i kartoteką
- Barbara Janik-Płocińska, Ewa Pawlic-RafałowskaTest ewaluacyjny do podręcznika Jest tyle do powiedzenia! dla klasy 2, część 2, rozdział 9, wraz z kluczem i kartoteką
- Barbara Janik-Płocińska, Ewa Pawlic-RafałowskaTest ewaluacyjny do podręcznika Jest tyle do powiedzenia! dla klasy 2, część 2, rozdział 10, wraz z kluczem i kartoteką
- Marlena DerlukiewiczTest ewaluacyjny do podręcznika Jest tyle do powiedzenia! dla klasy 3, część 1, rozdział 1, wraz z kluczem i kartoteką
- Marlena DerlukiewiczTest ewaluacyjny do podręcznika Jest tyle do powiedzenia! dla klasy 3, część 1, rozdział 2, wraz z kluczem i kartoteką
- Marlena DerlukiewiczTest ewaluacyjny do podręcznika Jest tyle do powiedzenia! dla klasy 3, część 1, rozdział 3, wraz z kluczem i kartoteką
- Marlena DerlukiewiczTest ewaluacyjny do podręcznika Jest tyle do powiedzenia! dla klasy 3, część 1, rozdział 4, wraz z kluczem i kartoteką
- Hanna DiduszkoZwiedzanie własnej głowy – o sprawach trudnych i najtrudniejszych. Scenariusz lekcji bibliotecznej wykorzystujący książki Wydawnictwa STENTOR z działu literatury młodzieżowej i dziecięcej KORA
Metodyka – Scenariusze lekcji z multimediami
- Teresa Kosyra-CieślakInternetowa podróż śladami Homera. Scenariusz lekcji zawierający propozycje wykorzystania zasobów internetu
- Teresa Kosyra-CieślakPodróż do śródziemnomorskich źródeł. Scenariusz lekcji zawierający propozycje wykorzystania zasobów internetu
Nauczanie interaktywne – Lekcje multimedialne
Uwaga!
Poniższe lekcje udostępniane są w formie skompresowanego pliku zip. Pobierany plik należy zapisać w żądanym miejscu (np. na twardym dysku), a następnie zdekompresować, otrzymując dwa pliki. Lekcję uruchamia się wybierając plik o nazwie "lekcja-nazwa-lekcji.exe". Plik licencji o nazwie "lekcja-nazwa-lekcji-licencja.txt" jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania lekcji.
Poniższe lekcje udostępniane są w formie skompresowanego pliku zip. Pobierany plik należy zapisać w żądanym miejscu (np. na twardym dysku), a następnie zdekompresować, otrzymując dwa pliki. Lekcję uruchamia się wybierając plik o nazwie "lekcja-nazwa-lekcji.exe". Plik licencji o nazwie "lekcja-nazwa-lekcji-licencja.txt" jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania lekcji.
- Językowy zwierzyniec
- Piszemy list i zaproszenie
- Teatr od podszewki
Testy – z treści lektur
- Maria Biernacka-DrabikBalladyna Juliusza Słowackiego
- Maria Biernacka-DrabikDrużyna Pierścienia J. R. R. Tolkiena
- Maria Biernacka-DrabikDziady cz. II Adama Mickiewicza
- Maria Biernacka-DrabikKamienie na szaniec Aleksandra Kamińskiego
- Maria Biernacka-DrabikKrzyżacy Henryka Sienkiewicza
- Maria Biernacka-DrabikMały Książę Antoine'a de Saint-Exupéry’ego
- Maria Biernacka-DrabikOpium w rosole Małgorzaty Musierowicz
- Maria Biernacka-DrabikPieśń o Rolandzie
- Maria Biernacka-DrabikPoczwarka Doroty Terakowskiej
- Iwona GałężewskaPotop Henryka Sienkiewicza
- Maria Biernacka-DrabikPrzygody Odyseusza Jana Parandowskiego
- Maria Biernacka-DrabikQuo Vadis Henryka Sienkiewicza
- Maria Biernacka-DrabikRomeo i Julia Williama Szekspira
- Iwona GałężewskaSkąpiec Moliera
- Maria Biernacka-DrabikZemsta Aleksandra Fredry
- Maria Biernacka-DrabikŻycie Pi Yanna Martela
Liceum i technikum
Materiały dla edukatorów
- Nowa podstawa programowa - język polski
Arkusze maturalne – dla poziomu podstawowego
- Zofia StarownikArkusz maturalny nr 1
- Bożena WelterArkusz maturalny nr 2
- Teresa Kosyra-CieślakArkusz maturalny nr 3
Arkusze maturalne – dla poziomu rozszerzonego
- Zofia StarownikArkusz maturalny nr 1
- Teresa Kosyra-Cieślak, Bożena WelterArkusz maturalny nr 2
- Zofia StarownikArkusz maturalny nr 3
Materiały pomocnicze – Analizy wypracowań
- Danuta GórniakJak wieś i chłopi przedstawieni są w Sonecie I Jana Kasprowicza oraz w Weselu Stanisława Wyspiańskiego? Analizując podane teksty, zwróć uwagę na postawy podmiotu lirycznego i Pana Młodego
- Danuta GórniakJakie postawy wobec tradycji narodowej reprezentują bohaterowie Nad Niemnem (w wypracowaniu wykorzystaj fragment rozmowy Andrzejowej Korczyńskiej z synem) i nadawca w wierszu Do młodych?
- Danuta GórniakJakiej oceny Polaków i Polski dokonują romantyczni poeci? W wypracowaniu wykorzystaj wnioski z analizy i interpretacji fragmentów III części Dziadów Adama Mickiewicza i Grobu Agamemnona Juliusza Słowackiego
- Danuta GórniakLekarz i jego praca. Interpretując podane fragmenty Ludzi bezdomnych i Zdążyć przed Panem Bogiem, przedstaw, co o swoim powołaniu mówili Tomasz Judym i Marek Edelman
- Danuta GórniakNa czym polega niszcząca siła władzy? Odpowiadając na pytanie, wykorzystaj wnioski z analizy podanych fragmentów Makbeta oraz znajomość całej tragedii Szekspira
- Danuta GórniakNa podstawie wniosków z analizy i interpretacji wiersza Krzysztofa Kamila Baczyńskiego Z głową na karabinie przedstaw los pokolenia Kolumbów. Wykorzystaj także znajomość innych utworów tego poety
- Danuta GórniakRola kobiety w społeczeństwie. Na podstawie podanego fragmentu Lalki Prusa oraz znajomości całego utworu, a także analizując fragment tekstu publicystycznego Emancypacja kobiet Orzeszkowej, przedstaw, jak problem ten postrzegali pisarze pozy
- Danuta GórniakW wypracowaniu pt. Człowiek wobec cierpienia wykorzystaj wnioski z interpretacji fragmentów Księgi Hioba oraz Trenu XI Jana Kochanowskiego. Czytając podane teksty, zapoznaj się z przypisami
- Danuta GórniakWizja świata według Księgi Rodzaju (Stworzenie świata i człowieka) oraz Hymnu (Czego chcesz od nas, Panie...) Jana Kochanowskiego. W wypracowaniu wykorzystaj wnioski z interpretacji podanych tekstów
- Joanna GawlikowskaWyjaśnij istotę myślenia mitycznego, interpretując mit o Heliosie
- Danuta GórniakWyjaśnij przyczyny samotności Judyma, bohatera powieści Stefana Żeromskiego Ludzie bezdomni. W wypracowaniu wykorzystaj wnioski z analizy i interpretacji podanego fragmentu. Odwołaj się także do treści całego utworu
- Maria Cyganowicz, Hanna Szypryt-NowickaZanalizuj oraz zinterpretuj wiersz Guillaume’a Apollinaire’a Prześliczna rudowłosa
Materiały pomocnicze – Do matury krok po kroku
- Iwona GałężewskaDo matury krok po kroku. Przykładowe tematy maturalne do dziewięciu rozdziałów podręcznika Jacka Kopcińskiego Przeszłość to dziś. Klasa III
Materiały pomocnicze – Interpretacje
- Stanisław Falkowski[Daj mi wstążkę błękitną] i Moja piosnka [II] Cypriana Norwida
- Jacek Brzozowski[Daję wam tę ostatnią koronę pamiątek] Juliusza Słowackiego
- Jacek Brzozowski[Gdy tu mój trup] Adama Mickiewicza
- Alina Kowalczykowa[Przez furie jestem targan ja, Orfeusz Juliusza Słowackiego
- Jadwiga Zacharska[Rozmiłowała się ma dusza] Jana Kasprowicza
- Krzysztof Mrowcewicz*** [Dla zakochanych to samo staranie...] Stanisława Grochowiaka
- Paweł Rodak*** [Jesień to gwiazdy lecące z drzew...] Krzysztofa Kamila Baczyńskiego
- Jacek BrzozowskiBrak węzła Zbigniewa Herberta
- Krystyna PietrychBuchalteria Aleksandra Wata
- Piotr MatywieckiCierń Tadeusza Różewicza
- Marzena Woźniak-ŁabieniecDaphnis w drzewo bobkowe przemienieła się Jarosława Marka Rymkiewicza
- Tomasz CieślakDo rzeki Zbigniewa Herberta
- Ireneusz OpackiDobranoc Adama Mickiewicza
- Marek StaniszFortepian Szopena Cypriana Norwida
- Jacek KolbuszewskiMelodia mgieł nocnych Kazimierza Przerwy-Tetmajera
- Tadeusz KomendantMit rodzinny Rafała Wojaczka
- Jacek Brzozowskinamuzowywanie i mużnięty Mirona Białoszewskiego
- Piotr MatywieckiNiebo Wisławy Szymborskiej
- Marian StalaObłoki Czesława Miłosza
- Romuald CudakOjczyzna chochołów Kazimierza Wierzyńskiego
- Romuald CudakRozmowa z poetą Antoniego Słonimskiego
- Tomasz CieślakRzecz Czarnoleska Juliana Tuwima
- Piotr MatywieckiRzym Juliusza Słowackiego
- Piotr ŁuszczykiewiczSerwus, madonna Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego
- Stanisław BarańczakŚwity Czesława Miłosza
- Ireneusz OpackiTopielec Bolesława Leśmiana
- Teresa Marciszukw niebie Jana Twardowskiego
- Ewa PaczoskaWędrówka wesołego pielgrzyma Leopolda Staffa
- Teresa MarciszukWidokówka z tego świata Stanisława Barańczaka
- Krzysztof JaworskiWiersz bez światła Marcina Świetlickiego
- Krzysztof JaworskiXX wiek Stanisława Młodożeńca
- Alina KowalczykowaZabawa z mgłą w Kościelisku Julii Hartwig
- Tadeusz BujnickiZagłębie Dąbrowskie Władysława Broniewskiego
- Stanisław BortnowskiZielona Gęś Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego
Metodyka – Broszury metodyczne
- Kartoteki testów ewaluacyjnych do broszury metodycznej Przeszłość to dziś. Klasa II, część 2. WYDANIE 2014
- Marlena Derlukiewicz, Iwona Gałężewska, Bogumiła Kaczmarek, Barbara Matusiak Przeszłość to dziś. Dla nauczyciela. Scenariusze lekcji, karty pracy, test diagnozujący, testy ewaluacyjne. Klasa I liceum i technikum, część 1
- Iwona Gałężewska, Teresa Kosyra-CieślakPrzeszłość to dziś. Dla nauczyciela. Scenariusze lekcji, karty pracy, test diagnozujący, testy ewaluacyjne. Klasa II liceum i technikum, część 1
- Marlena Derlukiewicz, Iwona Gałężewska, Barbara Matusiak Przeszłość to dziś. Dla nauczyciela. Scenariusze lekcji, karty pracy, test diagnozujący, testy ewaluacyjne. Klasa II liceum i technikum, część 2
- Iwona Gałężewska, Barbara Matusiak, Teresa Kosyra-CieślakPrzeszłość to dziś. Dla nauczyciela. Scenariusze lekcji, karty pracy, testy ewaluacyjne. Klasa I liceum i technikum, część 2
- Maria Bartnicka, Teresa Kosyra-Cieślak, Barbara MatusiakPrzeszłość to dziś. Dla nauczyciela. Scenariusze lekcji, karty pracy. Klasa III liceum i technikum
- Teresa Hantke, Katarzyna TrzeciakŚwiat do przeczytania. Scenariusze lekcji. Ćwiczenia przygotowujące do matury. Klasa 1, część 1
- Iwona Gałężewska, Teresa Hantke, Katarzyna TrzeciakŚwiat do przeczytania. Scenariusze lekcji. Ćwiczenia przygotowujące do matury. Klasa 1, część 2
- Iwona Gałężewska, Teresa HantkeŚwiat do przeczytania. Scenariusze lekcji. Ćwiczenia przygotowujące do matury. Klasa 2, część 1
- Iwona Gałężewska, Teresa Hantke, Agnieszka WojnowskaŚwiat do przeczytania. Scenariusze lekcji. Ćwiczenia przygotowujące do matury. Klasa 2, część 2
- Iwona Gałężewska, Teresa Hantke, Ewa HipszŚwiat do przeczytania. Scenariusze lekcji. Ćwiczenia przygotowujące do matury. Klasa 3
Metodyka – Broszury metodyczne do płyt CD-ROM
- Agnieszka WojnowskaPoradnik metodyczny do płyty CD-ROM Przeszłość to dziś. Romantyzm
- Teresa Kosyra-CieślakPoradnik metodyczny do płyty CD-ROM Przeszłość to dziś. Średniowiecze i renesans
Metodyka – Plany wynikowe i rozkłady materiału
- Teresa Kosyra-CieślakPlan realizacji materiału języka polskiego w II klasie liceum i technikum na podstawie programu Przeszłość to dziś (plan wynikowy dwustopniowy) – do WYDANIA ZMIENIONEGO (2009) – wersja WORD
- Teresa Kosyra-CieślakPlan realizacji materiału języka polskiego w II klasie liceum i technikum na podstawie programu Przeszłość to dziś (plan wynikowy dwustopniowy) – do WYDANIA ZMIENIONEGO (2009) – wersja PDF
- Teresa Kosyra-CieślakPlan realizacji materiału języka polskiego w III klasie liceum i technikum na podstawie programu Przeszłość to dziś (plan wynikowy dwustopniowy) – do WYDANIA ZMIENIONEGO (2009) – wersja WORD
- Teresa Kosyra-CieślakPlan realizacji materiału języka polskiego w III klasie liceum i technikum na podstawie programu Przeszłość to dziś (plan wynikowy dwustopniowy) – do WYDANIA ZMIENIONEGO (2009) – wersja PDF
- Teresa Kosyra-CieślakPrzeszłość to dziś. Literatura - język - kultura. Plan realizacji materiału języka polskiego w I klasie liceum i technikum, semestr I, wyd. 2012 – wersja WORD
- Teresa Kosyra-CieślakPrzeszłość to dziś. Literatura - język - kultura. Plan realizacji materiału języka polskiego w I klasie liceum i technikum, semestr I, wyd. 2012 – wersja PDF
- Teresa Kosyra-CieślakPrzeszłość to dziś. Literatura - język - kultura. Plan realizacji materiału języka polskiego w I klasie liceum i technikum, semestr II, wyd. 2012 – wersja WORD
- Teresa Kosyra-CieślakPrzeszłość to dziś. Literatura - język - kultura. Plan realizacji materiału języka polskiego w I klasie liceum i technikum, semestr II, wyd. 2012 – wersja PDF
- Teresa Kosyra-CieślakPrzeszłość to dziś. Literatura - język - kultura. Plan realizacji materiału języka polskiego w II klasie liceum i technikum, wyd. 2013 – wersja WORD
- Iwona GałężewskaPrzeszłość to dziś. Literatura - język - kultura. Plan realizacji materiału języka polskiego w II klasie liceum i technikum, wyd. 2013 – wersja PDF
- Teresa Kosyra-CieślakPrzeszłość to dziś. Literatura - język - kultura. Plan realizacji materiału języka polskiego w III klasie liceum i technikum, wyd. 2014 – wersja WORD
- Teresa Kosyra-CieślakPrzeszłość to dziś. Literatura - język - kultura. Plan realizacji materiału języka polskiego w III klasie liceum i technikum, wyd. 2014 – wersja PDF
- Maria Cyganowicz, Hanna Szypryt-NowickaŚwiat do przeczytania. Plan realizacji materiału języka polskiego w klasie I liceum i technikum. Semestr I – wersja PDF
- Maria Cyganowicz, Hanna Szypryt-NowickaŚwiat do przeczytania. Plan realizacji materiału w klasie I liceum i technikum. Semestr I – wersja WORD
- Maria BartnickaŚwiat do przeczytania. Plan realizacji materiału w klasie I liceum i technikum. Semestr II – wersja PDF
- Maria BartnickaŚwiat do przeczytania. Plan realizacji materiału w klasie I liceum i technikum. Semestr II – wersja WORD
- Maria BartnickaŚwiat do przeczytania. Plan realizacji materiału w klasie II liceum i technikum. Semestr I – wersja PDF
- Maria BartnickaŚwiat do przeczytania. Plan realizacji materiału w klasie II liceum i technikum. Semestr I – wersja WORD
- Maria BartnickaŚwiat do przeczytania. Plan realizacji materiału w klasie II liceum i technikum. Semestr II – wersja PDF
- Maria BartnickaŚwiat do przeczytania. Plan realizacji materiału w klasie II liceum i technikum. Semestr II – wersja WORD
- Maria BartnickaŚwiat do przeczytania. Plan realizacji materiału w klasie III liceum i technikum – wersja PDF
- Maria BartnickaŚwiat do przeczytania. Plan realizacji materiału w klasie III liceum i technikum – wersja WORD
- Krzysztof BiedrzyckiŚwiat do przeczytania. Ramowy plan realizacji materiału w klasie II liceum i technikum – wersja PDF
- Krzysztof BiedrzyckiŚwiat do przeczytania. Ramowy plan realizacji materiału w klasie II liceum i technikum – wersja WORD
Metodyka – Program nauczania „Przeszłość i dziś”
- Marlena Derlukiewicz„Przeszłość i dziś”. Opinia o programie nauczania języka polskiego
- Teresa Kosyra-Cieślak„Przeszłość i dziś”. Program nauczania języka polskiego w czteroletnim liceum ogólnokształcącym i pięcioletnim technikum. Zakres podstawowy i rozszerzony
Metodyka – Programy nauczania
- Zofia StarownikPrzeszłość to dziś. Program nauczania języka polskiego w liceum ogólnokształcącym, liceum profilowanym i technikum, wyd. 2012. Zakres podstawowy i rozszerzony
- Ewa Gruszczyńska, Jacek Kopciński, Krzysztof Mrowcewicz, Aleksander Nawarecki, Ewa Paczoska, Dorota SiwickaPrzeszłość to dziś. Program nauczania języka polskiego w liceum ogólnokształcącym, liceum profilowanym i technikum. Zakres podstawowy i rozszerzony
- Ewa JaskółowaŚwiat do przeczytania. Program nauczania języka polskiego. Liceum i technikum
Metodyka – Rozkłady materiałów „Przeszłość i dziś”
- Teresa Kosyra-Cieślak„Przeszłość i dziś”. 2.1. Rozkład materiału z języka polskiego w czteroletnim liceum ogólnokształcącym. Zakres podstawowy. Klasa 2, część 1. (WORD)
Metodyka – Scenariusze lekcji do „Antologii”
- Ewa ChuchroApollo czy Marsjasz? Pytanie o istotę sztuki. Scenariusz lekcji do tekstów z książki Romana Mazurkiewicza Starożytność–średniowiecze. Antologia
- Ewa ChuchroBohaterowie wszech czasów – Achilles i Hektor. Scenariusz lekcji do tekstów z książki Romana Mazurkiewicza Starożytność–średniowiecze. Antologia
- Ewa ChuchroBóg i demon, odkupiciel i szatan – o wieloznaczności Prometeusza. Scenariusz lekcji do tekstów z książki Romana Mazurkiewicza Starożytność–średniowiecze. Antologia
- Ewa ChuchroOdyseusz – ostatni z wielkich podróżników. Scenariusz lekcji do tekstów z książki Romana Mazurkiewicza Starożytność–średniowiecze. Antologia
- Ewa ChuchroPoezja spraw powszednich – kilka słów o sztuce epigramatu. Scenariusz lekcji do tekstów z książki Romana Mazurkiewicza Starożytność–średniowiecze. Antologia
- Ewa ChuchroSyzyf przed sądem. Rewizja boskiego wyroku. Scenariusz lekcji do tekstów z książki Romana Mazurkiewicza Starożytność–średniowiecze. Antologia
- Ewa ChuchroWygnaniec bogów, czyli prawda o Syzyfie. Scenariusz lekcji do tekstów z książki Romana Mazurkiewicza Starożytność–średniowiecze. Antologia
Metodyka – Scenariusze lekcji do podręczników
- Marlena Derlukiewicz, Iwona Gałężewska, Bogumiła Kaczmarek, Barbara Matusiak Przeszłość to dziś. Dla nauczyciela. Scenariusze lekcji, karty pracy, test diagnozujący, testy ewaluacyjne. Klasa I liceum i technikum, część 1
- Iwona Gałężewska, Teresa Kosyra-CieślakPrzeszłość to dziś. Dla nauczyciela. Scenariusze lekcji, karty pracy, test diagnozujący, testy ewaluacyjne. Klasa II liceum i technikum, część 1
- Marlena Derlukiewicz, Iwona Gałężewska, Barbara Matusiak Przeszłość to dziś. Dla nauczyciela. Scenariusze lekcji, karty pracy, test diagnozujący, testy ewaluacyjne. Klasa II liceum i technikum, część 2
- Iwona Gałężewska, Barbara Matusiak, Teresa Kosyra-CieślakPrzeszłość to dziś. Dla nauczyciela. Scenariusze lekcji, karty pracy, testy ewaluacyjne. Klasa I liceum i technikum, część 2
- Maria Bartnicka, Teresa Kosyra-Cieślak, Barbara MatusiakPrzeszłość to dziś. Dla nauczyciela. Scenariusze lekcji, karty pracy. Klasa III liceum i technikum
- Teresa Hantke, Katarzyna TrzeciakŚwiat do przeczytania. Scenariusze lekcji. Ćwiczenia przygotowujące do matury. Klasa 1, część 1
- Iwona Gałężewska, Teresa Hantke, Katarzyna TrzeciakŚwiat do przeczytania. Scenariusze lekcji. Ćwiczenia przygotowujące do matury. Klasa 1, część 2
- Iwona Gałężewska, Teresa HantkeŚwiat do przeczytania. Scenariusze lekcji. Ćwiczenia przygotowujące do matury. Klasa 2, część 1
- Iwona Gałężewska, Teresa Hantke, Agnieszka WojnowskaŚwiat do przeczytania. Scenariusze lekcji. Ćwiczenia przygotowujące do matury. Klasa 2, część 2
- Iwona Gałężewska, Teresa Hantke, Ewa HipszŚwiat do przeczytania. Scenariusze lekcji. Ćwiczenia przygotowujące do matury. Klasa 3
Metodyka – Scenariusze lekcji o Janie Pawle II
- Teresa Kosyra-CieślakCzłowiek głębokiej wiary – Sługa Boży, Jan Paweł II. Scenariusz lekcji poświęcony biografii Karola Wojtyły
- Teresa Kosyra-CieślakKsięga czeka na obraz. Rozważania Jana Pawła II w Kaplicy Sykstyńskiej. Scenariusz lekcji poświęcony twórczości Karola Wojtyły
- Teresa Kosyra-CieślakMówić o niewyrażalnym – czyli istota poezji Karola Wojtyły. Scenariusz lekcji poświęcony twórczości Karola Wojtyły
- Teresa Kosyra-CieślakPrzed sklepem jubilera Karola Wojtyły, czyli medytacje o miłości i małżeństwie. Scenariusz lekcji poświęcony twórczości Karola Wojtyły
Metodyka – Scenariusze lekcji o sztuce
- Teresa Kosyra-CieślakMiędzy pragnieniem ziemskich rozkoszy a obsesją marności. Scenariusz lekcji dla klasy I
- Teresa Kosyra-CieślakNiepokoje renesansowe burzą nam obraz epoki… Scenariusz lekcji dla klasy I
Metodyka – Scenariusze lekcji z multimediami
- Teresa Kosyra-CieślakInternetowa podróż śladami Homera. Scenariusz lekcji zawierający propozycje wykorzystania zasobów internetu
- Teresa Kosyra-CieślakPodróż do śródziemnomorskich źródeł. Scenariusz lekcji zawierający propozycje wykorzystania zasobów internetu
- Teresa Kosyra-CieślakŚwiat jako budowla doskonała. Interpretacja Hymnu Jana Kochanowskiego jako wybitnego dzieła renesansowego klasycyzmu w kontekście innych dzieł epoki. Scenariusz lekcji dla klasy I wykorzystujący płyty CD-ROM Wydawnictwa STENTOR
Metodyka – Zadania przygotowujące do matury (od 2015 r.)
- Teresa HantkePrzykładowa realizacja zadań przygotowujących do matury ustnej (nr 1–7), klasa 1, część 2
- Teresa HantkePrzykładowa realizacja zadań przygotowujących do matury ustnej (nr 1–8), klasa 1, część 1
- Teresa HantkeZadania (nr 1–3) przygotowujące do matury pisemnej na poziomie podstawowym, klasa 2, część 2
- Teresa HantkeZadania (nr 1–3) przygotowujące do matury pisemnej na poziomie rozszerzonym, klasa 2, część 2
- Teresa HantkeZadania (nr 1–4) przygotowujące do matury pisemnej na poziomie podstawowym, klasa 3
- Teresa HantkeZadania (nr 1–4) przygotowujące do matury pisemnej na poziomie rozszerzonym, klasa 3
- Teresa HantkeZadania (nr 1–7) przygotowujące do matury ustnej, klasa 1, część 2
- Teresa HantkeZadania (nr 1–8) przygotowujące do matury ustnej, klasa 1, część 1
Modele odpowiedzi – do ćwiczeń „Czytamy i interpretujemy”
- Modele odpowiedzi do testów czytania ze zrozumieniem zamieszczonych w ćwiczeniach Czytamy i interpretujemy, klasa II liceum i technikum, cz. 1
Modele odpowiedzi – do podręczników „Przeszłość to dziś”
- Propozycje odpowiedzi na pytania z działu „Ćwiczymy czytanie ze zrozumieniem” z podręczników z serii „Przeszłość to dziś” dla liceum i technikum, klasa II liceum i technikum, cz. 1
- Propozycje odpowiedzi na pytania z działu „Ćwiczymy czytanie ze zrozumieniem” z podręczników z serii „Przeszłość to dziś” dla liceum i technikum, klasa II liceum i technikum, cz. 2
- Propozycje odpowiedzi na pytania z działu „Ćwiczymy czytanie ze zrozumieniem” z podręczników z serii „Przeszłość to dziś” dla liceum i technikum, klasa III liceum i technikum
- Maria Bartnicka, Grażyna Bogucka, Ewa HipszPropozycje odpowiedzi na pytania z działu „Ćwiczymy czytanie ze zrozumieniem” do tekstów z podręcznika Jacka Kopcińskiego Przeszłość to dziś, klasa III liceum i technikum (wydanie zmienione)
Nauczanie interaktywne – Gry edukacyjne
Uwaga!
Poniższe gry udostępniane są w formie skompresowanego pliku zip. Pobierany plik należy zapisać w żądanym miejscu (np. na twardym dysku), a następnie zdekompresować, otrzymując dwa pliki. Grę uruchamia się wybierając plik o nazwie "gra_nazwa-gry.exe". Plik licencji o nazwie "gra_nazwa-gry-licencja.txt" jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania gry.
Poniższe gry udostępniane są w formie skompresowanego pliku zip. Pobierany plik należy zapisać w żądanym miejscu (np. na twardym dysku), a następnie zdekompresować, otrzymując dwa pliki. Grę uruchamia się wybierając plik o nazwie "gra_nazwa-gry.exe". Plik licencji o nazwie "gra_nazwa-gry-licencja.txt" jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania gry.
- Czy znasz bohaterów „Pana Tadeusza”?
- Gatunki literackie w „Panu Tadeuszu”
- Pejzaże dźwiękowe „Pana Tadeusza”
- Pomniki nieśmiertelnej sławy
- Porównanie obrazu klasycznego i antyklasycznego
- Poszukiwanie św. Graala
- Renesansowe wyobrażenia Boga
- Rozsypany sonet
Nauczanie interaktywne – Interpretacje dzieł sztuki
Uwaga!
Poniższe lekcje udostępniane są w formie skompresowanego pliku zip. Pobierany plik należy zapisać w żądanym miejscu (np. na twardym dysku), a następnie zdekompresować, otrzymując dwa pliki. Lekcję uruchamia się wybierając plik o nazwie "lekcja-nazwa-lekcji.exe". Plik licencji o nazwie "lekcja-nazwa-lekcji-licencja.txt" jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania lekcji.
Poniższe lekcje udostępniane są w formie skompresowanego pliku zip. Pobierany plik należy zapisać w żądanym miejscu (np. na twardym dysku), a następnie zdekompresować, otrzymując dwa pliki. Lekcję uruchamia się wybierając plik o nazwie "lekcja-nazwa-lekcji.exe". Plik licencji o nazwie "lekcja-nazwa-lekcji-licencja.txt" jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania lekcji.
- Czytamy dzieła sztuki. Od starożytności do oświecenia
- Materiał zalecany do wykorzystania w pracy z podręcznikiem Przeszłość to dziś, klasa 1, część 1.
- Czytamy dzieła sztuki. Romantyzm
- Materiał zalecany do wykorzystania w pracy z podręcznikiem Przeszłość to dziś, klasa 1, część 2.
- Interpretacje dzieł sztuki. Młoda Polska
- Materiał zalecany do wykorzystania w pracy z podręcznikiem Świat do przeczytania, klasa 2, część 1.
- Interpretacje dzieł sztuki. Od starożytności do baroku
- Materiał zalecany do wykorzystania w pracy z podręcznikiem Świat do przeczytania, klasa 1, część 1.
- Interpretacje dzieł sztuki. Pozytywizm
- Materiał zalecany do wykorzystania w pracy z podręcznikiem Świat do przeczytania, klasa 2, część 1.
- Interpretacje dzieł sztuki. Romantyzm
- Materiał zalecany do wykorzystania w pracy z podręcznikiem Świat do przeczytania, klasa 1, część 2.
- Interpretacje dzieł sztuki. Wiek XX
- Materiał zalecany do wykorzystania w pracy z podręcznikiem Świat do przeczytania, klasa 2, część 2 i klasa 3.
- Oglądamy i interpretujemy. Młoda Polska
- Materiał zalecany do wykorzystania w pracy z podręcznikiem Przeszłość to dziś, klasa 2, część 1.
- Oglądamy i interpretujemy. Pozytywizm
- Materiał zalecany do wykorzystania w pracy z podręcznikiem Przeszłość to dziś, klasa 2, część 1.
- Oglądamy i interpretujemy. Wiek XX
- Materiał zalecany do wykorzystania w pracy z podręcznikiem Przeszłość to dziś, klasa 2, część 2 i klasa 3.
Nauczanie interaktywne – Lekcje multimedialne
Uwaga!
Poniższe lekcje udostępniane są w formie skompresowanego pliku zip. Pobierany plik należy zapisać w żądanym miejscu (np. na twardym dysku), a następnie zdekompresować, otrzymując dwa pliki. Lekcję uruchamia się wybierając plik o nazwie "lekcja-nazwa-lekcji.exe". Plik licencji o nazwie "lekcja-nazwa-lekcji-licencja.txt" jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania lekcji.
Poniższe lekcje udostępniane są w formie skompresowanego pliku zip. Pobierany plik należy zapisać w żądanym miejscu (np. na twardym dysku), a następnie zdekompresować, otrzymując dwa pliki. Lekcję uruchamia się wybierając plik o nazwie "lekcja-nazwa-lekcji.exe". Plik licencji o nazwie "lekcja-nazwa-lekcji-licencja.txt" jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania lekcji.
- Barok. Język barokowej poezji
- Renesans. Bóg i człowiek renesansu
- Średniowiecze. Alegoryzm
- Średniowiecze. Styl romański i gotycki
- Średniowiecze. Śmierć i zaświaty
- Świat starożytny. Apokalipsa św. Jana
- Świat starożytny. Biblia
- Świat starożytny. Teatr antycznej Grecji
Nauczanie interaktywne – Lekcje multimedialne z płyt CD
- Romantyzm. Multimedialna płyta CD
- Średniowiecze i renesans. Multimedialna płyta CD
Testy – diagnozujące
- Marlena DerlukiewiczTest diagnozujący z języka polskiego dla ucznia rozpoczynającego naukę w liceum (technikum)
Testy – ewaluacyjne
- Maria Cyganowicz, Hanna Szypryt-NowickaPodróże literackie. Sprawdziany i odpowiedzi. I klasa liceum i technikum
- Maria Cyganowicz, Hanna Szypryt-NowickaPodróże literackie. Sprawdziany i odpowiedzi. II klasa liceum i technikum
- Maria BartnickaTest ewaluacyjny z modelem odpowiedzi i kartoteką. Średniowiecze
Testy – progowe
- Ewa HipszTest progowy dla klasy I szkoły ponadgimnazjalnej wraz z kluczem i kartoteką (I)
- Ewa HipszTest progowy dla klasy I szkoły ponadgimnazjalnej wraz z kluczem i kartoteką (II)
Testy – z treści lektur
- Iwona GałężewskaAntygona Sofoklesa
- Iwona GałężewskaChłopi, t.1 Władysława Stanisława Reymonta
- Cudzoziemka Marii Kuncewiczowej
- Iwona GałężewskaDziady cz. III Adama Mickiewicza
- Iwona GałężewskaDziady cz. IV Adama Mickiewicza
- Iwona GałężewskaDzieje Tristana i Izoldy Józefa Bédiera
- Fantazy Juliusza Słowackiego
- Iwona GałężewskaFaust cz. I Johanna Wolfganga Goethego
- Granica Zofii Nałkowskiej
- Iwona GałężewskaHamlet Williama Szekspira
- Iwona GałężewskaJądro ciemności Josepha Conrada
- Iwona GałężewskaKordian Juliusza Słowackiego
- Kronika wypadków miłosnych Tadeusza Konwickiego
- Iwona GałężewskaKról Edyp Sofoklesa
- Iwona GałężewskaLalka Bolesława Prusa
- Iwona GałężewskaMakbet Williama Szekspira
- Mistrz i Małgorzata Michaiła Bułhakowa
- Iwona GałężewskaNana Émile'a Zoli
- Iwona GałężewskaNie-Boska komedia Zygmunta Krasińskiego
- Iwona GałężewskaPan Tadeusz Adama Mickiewicza
- Iwona GałężewskaPani Bovary Gustawa Flauberta
- Iwona GałężewskaPanny z Wilka Jarosława Iwaszkiewicza
- Proces Franza Kafki
- Iwona GałężewskaPrzedwiośnie Stefana Żeromskiego
- Iwona GałężewskaPrzemyślny szlachcic Don Kichote z Manczy (Księga pierwsza) Miguela de Cervantesa
- Rok 1984 George'a Orwella
- Sztukmistrz z Lublina Isaaca Bashevisa Singera
- Iwona GałężewskaWesele Stanisława Wyspiańskiego
- Iwona GałężewskaWierna rzeka Stefana Żeromskiego
- Iwona GałężewskaZbrodnia i kara Fiodora Dostojewskiego
Zasadnicza szkoła zawodowa
Metodyka – Plany wynikowe i rozkłady materiału
- Teresa Kosyra-CieślakPlan realizacji materiału języka polskiego w klasie II zasadniczej szkoły zawodowej na podstawie programu My i świat (plan wynikowy dwustopniowy)
- Jadwiga Czub-Rojewska, Jadwiga ŁojekPlan wynikowy dla klasy I zasadniczej szkoły zawodowej na podstawie programu My i świat
Metodyka – Programy nauczania
Metodyka – Przewodniki metodyczne do podręczników
- Teresa Kosyra-CieślakMy i świat. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami lekcji. Klasa I
- Teresa Kosyra-CieślakMy i świat. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami lekcji. Klasa II
Metodyka – Scenariusze lekcji do podręczników
- Teresa Kosyra-CieślakMy i świat. Scenariusze lekcji. Klasa I (wraz z przewodnikiem metodycznym)
- Teresa Kosyra-CieślakMy i świat. Scenariusze lekcji. Klasa II (wraz z przewodnikiem metodycznym)
Wiedza o kulturze
Liceum i technikum
Metodyka – Broszury metodyczne do płyt CD-ROM
Metodyka – Plany wynikowe i rozkłady materiału
Metodyka – Programy nauczania
Metodyka – Scenariusze lekcji do podręczników
- Ewa Juszczak, Barbara Matusiak, Olgierd Neyman, Aleksandra Porożyńska, Joanna Rożen, Izabela RudzkaCzłowiek – twórca kultury. Scenariusze lekcji wiedzy o kulturze